Mzdová akadémia Maxim

Chcete sa prihlásiť na odber legislatívnych noviniek o mzdovej problematike?

MAXIM Payroll Academy

Study with us.

Pozor, termín na podanie ročného výkazu o plnení povinného podielu sa blíži (15.03.2024)

Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti ukladá zamestnávateľom 1./ povinnosť zamestnávať osoby so zdravotným postihnutím, resp. zadávať zákazku na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím (ide o tzv. náhradné plnenie). V prípade neplnenia povinného podielu zamestnávania je zamestnávateľ poviný zaplatiť povinný odvod. Zamestnávateľ má zároveň 2./ povinnosť preukázať plnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím na základe formulára „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so ZP“ (ďalej len „Ročný výkaz“),  ktorý je zamestnávateľ povinný, prvýkrát v roku 2024,  podať elektronicky cez portál Služby zamestnanosti.

Výška zákazky (prijatie služby) za rok 2023 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 198 € (za rok 2022 bola vo výške 1 265 €).

Výška zákazky (odobratie tovaru) za rok 2023 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 369 € (za rok 2022 bola vo výške 1 265 €).

Povinný odvod (úhrada) za rok 2023 je za 1 chýbajúceho zamestnanca so ZP vo výške 1 540  € (za rok 2022 bol vo výške 1 423 €)

Kto je povinný plniť povinný podiel? 

Povinnosť zamestnávať povinný podiel občanov so zdravotným postihnutím sa týka len tých zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú najmenej 20 zamestnancov, a len vtedy, ak príslušný úrad práce vedie v evidencii uchádzačov o zamestnanie osoby so zdravotným postihnutím. V súlade s § 4 ods. 1 zákona o službách zamestnanosti sa pod pojmom „zamestnanec" rozumie fyzická osoba v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

Upozornenie: Občania, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť v právnom vzťahu dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov), sa síce podľa Zákonníka práce považujú za zamestnancov, ale v zmysle zákona o službách zamestnanosti sa na účely plnenia povinného podielu za zamestnancov nepovažujú, a preto sa do počtu zamestnancov nezapočítavajú.

Ako sa vypočíta povinný podiel? 

Povinný podiel, t.j. počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorý mal zamestnávateľ zamestnávať,  sa vypočíta ako 3,2% z celkového počtu jeho zamestnancov. Pod pojmom celkový počet zamestnancov sa rozumie priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok, ktorý sa zisťuje podľa metodiky k štatistickému výkazu Práca 2_04; pri výpočte priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách sa neberie do úvahy dĺžka pracovných úväzkov zamestnancov a ani ich skutočne odpracovaný čas.

Príklad: Aký počet občanov so zdravotným postihnutím boli organizácie A a B povinné zamestnávať, ak celkový počet zamestnancov za kalendárny rok bol v organizácii A - 70,5 a v organizáci B-207,0?

Počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých bol zamestnávateľ povinný zamestnávať, sa určí ako 3,2 % podiel z celkového počtu zamestnancov, a vypočítaná hodnota sa zaokrúhli na celé číslo od 0,5 vrátane smerom nahor. To znamená, že v organizácii A je povinný podiel 3,2% z 70,5 = 2,256 ~ 2 a a v organizáci B je povinný podiel 3,2% z 207,0 = 6,624 ~ 7.

Zamestnávateľ určí počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých má povinnosť zamestnávať, v troch krokoch:


  • vypočíta priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok a tento údaj v zmysle metodiky k výkazu „Práca 2-04“ zaokrúhli na 1 desatinné miesto

  • upraví (zníži) takto vypočítaný priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok o osoby, ktoré sa do tohto počtu zamestnancov nezapočítajú, t. j.:

    • príslušníci Policajného zboru,

    • príslušníci Slovenskej informačnej služby,

    • príslušníci Národného bezpečnostného úradu,

    • príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže,

    • príslušníci Hasičského a záchranného zboru,

    • príslušníci Horskej záchrannej služby,

    • colníci a profesionálni vojaci, ktorí vykonávajú štátnu službu podľa osobitných predpisov,

    • zamestnanci, ktorí plnia úlohy zamestnávateľa v zahraničí,



  • vypočíta počet zamestnancov – občanov so zdravotným postihnutím, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, ako 3,2 % podiel z priemerného evidenčného počtu zamestnancov; zistený počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať sa zaokrúhli na celé číslo od 0,5 vrátane smerom nahor.

Nielen zistený počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, ale aj skutočný počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých zamestnávateľ zamestnával, sa zaokrúhľuje na celé čísla od 0,5 vrátane smerom nahor. V prípade, že organizácia vznikla v priebehu roka (napr. v septembri s priemerným počtom zamestnancov za mesiac september 10 osôb, za október a november 12 osôb a za december 15 osôb) vypočíta sa priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách ako aritmetický priemer počtu zamestnancov nasledovne: [(8 x 0) + 10 + 12 + 12 + 15] / 12 = 4. To znamená, že do výpočtu priemerného evidenčného počtu zamestnancov za rok je potrebné započítať aj mesiace január až august, ale s nulovým počtom zamestnancov.

Ako sa preukazuje plnenie povinného podielu? 

Zamestnávateľ je povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím prostredníctvom elektronického formulára zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti. To znamená, že prvýkrát v roku 2024 podajú zamestnávatelia ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím  elektronicky, a to prostredníctvom portálu www.sluzbyzamestnanosti.gov.sk. Zamestnávateľ sa na portál prihlasuje pomocou eID rovnako ako na portál slovensko.sk. Údaje o osobách so zdravotným postihnutím môže zamestnávateľ "zapisovať" na portáli www.sluzbyzamestnanosti.gov.sk  aj priebežne počas roka alebo až po ukončení roka. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti. Evidencia zamestnancov, ktorí sú občanmi so zdravotným postihnutím, musí obsahovať nasledovné údaje:


  • meno a priezvisko,

  • rodné číslo alebo iný identifikátor, ak ide o občana členského štátu Európskej únie alebo o štátneho príslušníka tretej krajiny,

  • percentuálna miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť,

  • dátum uznania za invalidného,

  • dátum vzniku pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu,

  • názov  a kód zamestnania podľa štatistickej klasifikácie zamestnaní.

Povinný podiel, t.j. počet zamestnancov so zdravotným postihnutím, ktorých mal zamestnávateľ zamestnávať, vypočíta systém automaticky po zadaní vstupných údajov zamestnávateľom:


  • v bode 1 vstupného formulára zapíše zamestnávateľ priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách podľa metodiky k výkazu ŠÚ SR „Práca 2-04“ na príslušný rok (Poznámka: Do počtu zamestnancov sa nezapočítavajú dohodári)

  • v bode 2 vstupného formulára zapíše zamestnávateľ počet zamestnancov, ktorí plnia úlohy zamestnávateľa v zahraničí v súlade so zákonom č. 151/2010 Z. z. o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 403/2010 Z. z..

Zamestnávateľ je povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov za rok 2023 do 2.4.2024 (nakoľko 31. marec pripadol na nedeľu a 1. apríl je sviatok).

Aktuálne legislatívne školenia a odborné kurzy v roku 2024

Aj v roku 2024 sme pre vás pripravili legislatívne školenia a odborné kurzy mzdového účtovníctva a personalistiky, ktoré sú akreditované Ministerstvom školstva SR. Na vzdelávacích akciách získate prehľad o aktuálnych legislatívnych zmenách v slovenskej právnej úprave.

****

Odborné kurzy: Mzdové účtovníctvo a personalistika

Level I. - kurz pre začiatočníkov

Level II. - kurz pre pokročilých


úspešný absolvent kurzu (oboch levelov) získa Osvedčenie o absolvovaní vzdelávacieho programu s názvom “Mzdové účtovníctvo a personalistika”, ktoré má celoštátnu platnosť



Mzdová akadémia Maxim vás pozýva na odborné kurzy "Mzdové účtovníctvo a personalistika pre začiatočníkov [level1 a level 2], ktoré sú akreditované Ministerstvom školstva SR. Cieľom kurzu je získať znalosti pre samostatné vedenie personálnej a mzdovej agendy. Kurz sa skladá z dvoch častí (teoretická časť a praktická príprava); získané znalostí si možno preveriť “v záverečnom teste”. Kurz je vhodný aj pre úplných začiatočníkov. V prípade záujmu o prehĺbenie vedomostí o mzdovej problematike sa možno prihlásiť aj na kurz pre pokročilých, ktorý je určený absolventom kurzu pre začiatočníkov, príp. tým, ktorí si chcú svoje znalosti o mzdovej problematike rozšíriť.

Cieľová skupina: mzdoví účtovníci, personalisti, zamestnanci, “úplní” začiatočníci, ktorí sa chcú mzdovými účtovníkmi stať

Miesto konania: Bratislava | Mzdová akadémia Maxim, Dúbravská cesta 2 

Aktuálne termíny kurzov a formulár prihlášky s organizačnými údajmi nájdete na záložke KURZY. 

****

Odborný seminár: Aktuálne legislatívne zmeny a postupy v mzdovej učtárni - 5. ročník

"Exekučné zrážky po zmene životného minima od 1.7.2024, odchodné, stravné a aktuálne legislatívne zmeny"

Termín: 20.06.2024 | prezenčné školenie | Mzdová akadémia Maxim | Dúbravská cesta 2 Bratislava

Termín: 26.06.2024 | webinár | cez aplikáciu Cisco Webex Meetings

Mzdová akadémia Maxim vás pozýva na 5. ročník mzdového seminára, ktorý je zameraný na aktuálne legislatívne zmeny a nové postupy v mzdovej učtárni. Ide o jedinečnú vzdelávaciu akciu, ktorá je určená mzdovým účtovníkom, personalistom, zamestnávateľom a širokej odbornej verejnosti, ktorá sa profesionálne venuje agende mzdového účtovníctva a personalistiky.

V roku 2024 sa mzdový seminár uskutoční v dvoch formách - ako prezenčné školenie a aj ako webinár. Seminár je zameraný na najvýznamnejšie legislatívne zmeny s dopadom na vedenie mzdového účtovníctva a personalistiky. V prvom tematickom bloku získate informácie, ako má zamestnávateľ postupovať pri realizácii zrážok z príjmu zamestnanca pri nútenom výkone rozhodnutia a ako aplikovať ustanovenia Zákonníka práce a Nariadenia vlády SR č. 268/2006 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia v znení neskorších predpisov. V druhom tematickom bloku sa budeme venovať vybraným témam z pracovnoprávnej oblasti ako je inštitút odchodného a odstupného, dovolenka zamestnanca, príspevok na stravu a ďalším aktuálnym legislatívnym zmenám (pripravuje sa novela Zákonníka práce). Podrobný program a prihlášku s organizačnými údajmi nájdete na záložke ŠKOLENIA. 

Dovolenka - pracovnoprávna a mzdová príručka

Aktualizované a rozšírené vydanie publikácie „Dovolenka – pracovnoprávna a mzdová príručka“ nadväzuje na úspešné vydanie z roku 2016. Prináša odpovede na najdiskutovanejšie otázky a nejasnosti ohľadom dovolenky. Teoretický výklad vhodne dopĺňajú príklady, ako aj judikáty, ktoré pomôžu čitateľovi pri riešení problematických otázok.

Druhy dovoleniek, čerpanie dovolenky, prenášanie či prepadnutie nároku na dovolenku, postup pri výpočte krátenia dovolenky, návod na správne určenie výmery dovolenky sú len názornou ukážkou tém, ktoré čitateľ v publikácii nájde. Okrem dovolenky na zotavenie sa autorka venuje aj špecifickým témam, ako je dovolenka starostu, materská dovolenka, otcovská dovolenka, či rodičovská dovolenka.

Publikácia, ktorá bez akýchkoľvek pochybností nesie prívlastok „praktická pomôcka“, prináša postupy riešenia najčastejších situácií, ktoré sa v súvislosti s dovolenkou v praxi vyskytujú. Vzhľadom na jej zameranie je určená pre zamestnávateľov, mzdových účtovníkov a personalistov, ako aj pre zamestnancov. Knižná publikácia by preto rozhodne nemala chýbať vo vašej “mzdovej knižnici” . Publikáciu si je možné zakúpiť v kníhkupectvách alebo v internetovom obchode priamo u vydavateľa Wolters Kluwer s. r. o.  Cena príručky je 24 €, pri doručovaní poštou je cena poštovného a balného 5 € (poštovné v rámci SR).

Viete, aký je rozdiel medzi hrubou a čistou mzdou? Koľko si z vášho platu “ukrojí” štát? Chcete prijať nového zamestnanca a neviete koľko mzdových nákladov to bude vašu firmu stáť? Využite našu mzdovú kalkulačku. Stačí zadať hrubý príjem zamestnanca a mzdová kalkulačka vypočíta čistý príjem. Navyše zobrazí prehľadné grafy a tabuľku s rozdelením hrubého príjmu na čistý príjem, poistné a daň. Použiť mzdovú kalkulačku.

Ako úplný začiatočník som vďaka kurzu mzdového účtovníctva získala celkový prehľad o mzdovej agende a vďaka lektorke s "maxim"álnym nasadením a profesionálnym prístupom som odhodlaná sa tejto oblasti venovať a rozširovať si svoje vedomosti. Ďakujem za skvelý kurz.
Školenie bolo nad moje očakávania. Výukové skriptá boli veľmi dobre spracované a dozvedela som sa aktuálne legislatívne novinky. Prístup lektorky bol vysoko profesionálny, bolo poznať, že je odborník v danej problematike, mzdovú akadémiu budem odporúčať ďalším, ktorí by si chceli rozšíriť svoje vedomosti.
Dobrý deň pani Matlovičová, dovoľte mi poďakovať Vám za Váš entuziazmus, zmysel pre povinnosť i detail a hlavne Vašu ústretovosť a trpezlivosť s nami, večnými učencami. Veľmi nám všetkým pomáhate a pri Vašej profesionalite ste nestratili ľudskosť, čo je v dnešnej dobe veľmi vzácne. Teším sa na Vaše ďalšie školenie v BB:-)
Dnes som dočítala posledné strany naj naj najlepšej knihy, akú som o mzdách mohla čítať. Je veľmi kvalitne a hlavne podrobne spracovaná, obsahuje veľa príkladov pre lepšie pochopenie. Odborne, legislatívne, prakticky - výborná kniha. Ďakujem.
Na legislatívnom školení som bola veľmi spokojná, výklad bol veľmi zaujímavý a aktuálny. Skriptá boli veľmi dobre spracované, pomôžu aj v budúcnosti. Rada sa zúčastním aj ďalších školení v Trenčíne alebo v Bratislave.
Na kurzu jsem si osvojila celkové zpracovaní mzdové problematiky ve slovenské legislativě a mám teď možnost více zrovnat rozdíly oproti české legislativě, což me velice baví. Nejlépe podaný výklad, se kterým jsem se setkala, dobře pochopitelné, moc hezké prostředí … a tešíme se na další školení.
Odporúčam kurz mzdového účtovníctva každému, aj tomu, kto už má so mzdovou agendou skúsenosti. Je to komplexný kurz; nedá sa spoliehať na to, že všetko správne vypočíta mzdový program. Príručka je spracovaná prehľadne a obsahuje veľa príkladov na precvičenie problematiky.
Piešťanský mzdový seminár bol na jednotku s tromi hviezdičkami. Školenie, ktoré je určite jedno z mála veľmi zaujímavých, veľmi oceňujem nielen profesionalitu, ale aj ochotu poradiť a pomôcť, čo je v dnešnej dobe takmer rarita. Školiaci materiál prehľadný a pri práci ho využívam neustále. O rok si chceme určite naplánovať školenie aj s ubytovaním.
Mala som možnosť už absolvovať podobný kurz, ale tomuto sa nič nevyrovná. Pochopila som oveľa viac tematiku, čo mi pomôže ďalej mojej práci. Odporúčam každému, kto rozmýšľa nad prácou personalistiky a mzdovej účtovníčky. Lektorka bola skvelá, vysvetľovanie z praxe a najviac dáva človeku, keď vidí, že lektorku práca baví, vie sa podeliť o svoje vedomosti a skúsenosti, vie to podať ľudskou rečou. Veronika Š