Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti ukladá zamestnávateľom 1./ povinnosť zamestnávať osoby so zdravotným postihnutím, resp. zadávať zákazku na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím (ide o tzv. náhradné plnenie). V prípade neplnenia povinného podielu zamestnávania je zamestnávateľ poviný zaplatiť povinný odvod. Zamestnávateľ má zároveň 2./ povinnosť preukázať plnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím na základe formulára „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so ZP“ (ďalej len „Ročný výkaz“), ktorý je zamestnávateľ povinný, prvýkrát v roku 2024, podať elektronicky cez portál Služby zamestnanosti.
Výška zákazky (prijatie služby) za rok 2023 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 198 € (za rok 2022 bola vo výške 1 265 €).
Výška zákazky (odobratie tovaru) za rok 2023 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 369 € (za rok 2022 bola vo výške 1 265 €).
Povinný odvod (úhrada) za rok 2023 je za 1 chýbajúceho zamestnanca so ZP vo výške 1 540 € (za rok 2022 bol vo výške 1 423 €)
Kto je povinný plniť povinný podiel?
Povinnosť zamestnávať povinný podiel občanov so zdravotným postihnutím sa týka len tých zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú najmenej 20 zamestnancov, a len vtedy, ak príslušný úrad práce vedie v evidencii uchádzačov o zamestnanie osoby so zdravotným postihnutím. V súlade s § 4 ods. 1 zákona o službách zamestnanosti sa pod pojmom „zamestnanec" rozumie fyzická osoba v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.
Upozornenie: Občania, ktorí vykonávajú zárobkovú činnosť v právnom vzťahu dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov), sa síce podľa Zákonníka práce považujú za zamestnancov, ale v zmysle zákona o službách zamestnanosti sa na účely plnenia povinného podielu za zamestnancov nepovažujú, a preto sa do počtu zamestnancov nezapočítavajú.
Ako sa vypočíta povinný podiel?
Povinný podiel, t.j. počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorý mal zamestnávateľ zamestnávať, sa vypočíta ako 3,2% z celkového počtu jeho zamestnancov. Pod pojmom celkový počet zamestnancov sa rozumie priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách za kalendárny rok, ktorý sa zisťuje podľa metodiky k štatistickému výkazu Práca 2_04; pri výpočte priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách sa neberie do úvahy dĺžka pracovných úväzkov zamestnancov a ani ich skutočne odpracovaný čas.
Príklad: Aký počet občanov so zdravotným postihnutím boli organizácie A a B povinné zamestnávať, ak celkový počet zamestnancov za kalendárny rok bol v organizácii A - 70,5 a v organizáci B-207,0?
Počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých bol zamestnávateľ povinný zamestnávať, sa určí ako 3,2 % podiel z celkového počtu zamestnancov, a vypočítaná hodnota sa zaokrúhli na celé číslo od 0,5 vrátane smerom nahor. To znamená, že v organizácii A je povinný podiel 3,2% z 70,5 = 2,256 ~ 2 a a v organizáci B je povinný podiel 3,2% z 207,0 = 6,624 ~ 7.
Zamestnávateľ určí počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých má povinnosť zamestnávať, v troch krokoch:
Nielen zistený počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnávať, ale aj skutočný počet občanov so zdravotným postihnutím, ktorých zamestnávateľ zamestnával, sa zaokrúhľuje na celé čísla od 0,5 vrátane smerom nahor. V prípade, že organizácia vznikla v priebehu roka (napr. v septembri s priemerným počtom zamestnancov za mesiac september 10 osôb, za október a november 12 osôb a za december 15 osôb) vypočíta sa priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách ako aritmetický priemer počtu zamestnancov nasledovne: [(8 x 0) + 10 + 12 + 12 + 15] / 12 = 4. To znamená, že do výpočtu priemerného evidenčného počtu zamestnancov za rok je potrebné započítať aj mesiace január až august, ale s nulovým počtom zamestnancov.
Ako sa preukazuje plnenie povinného podielu?
Zamestnávateľ je povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím prostredníctvom elektronického formulára zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti. To znamená, že prvýkrát v roku 2024 podajú zamestnávatelia ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím elektronicky, a to prostredníctvom portálu www.sluzbyzamestnanosti.gov.sk. Zamestnávateľ sa na portál prihlasuje pomocou eID rovnako ako na portál slovensko.sk. Údaje o osobách so zdravotným postihnutím môže zamestnávateľ "zapisovať" na portáli www.sluzbyzamestnanosti.gov.sk aj priebežne počas roka alebo až po ukončení roka. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti. Evidencia zamestnancov, ktorí sú občanmi so zdravotným postihnutím, musí obsahovať nasledovné údaje:
Povinný podiel, t.j. počet zamestnancov so zdravotným postihnutím, ktorých mal zamestnávateľ zamestnávať, vypočíta systém automaticky po zadaní vstupných údajov zamestnávateľom:
Zamestnávateľ je povinný preukázať plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov za rok 2023 do 2.4.2024 (nakoľko 31. marec pripadol na nedeľu a 1. apríl je sviatok).
Aj v roku 2024 sme pre vás pripravili legislatívne školenia a odborné kurzy mzdového účtovníctva a personalistiky, ktoré sú akreditované Ministerstvom školstva SR. Na vzdelávacích akciách získate prehľad o aktuálnych legislatívnych zmenách v slovenskej právnej úprave.
****
Odborné kurzy: Mzdové účtovníctvo a personalistika
Level I. - kurz pre začiatočníkov
Level II. - kurz pre pokročilých
úspešný absolvent kurzu (oboch levelov) získa Osvedčenie o absolvovaní vzdelávacieho programu s názvom “Mzdové účtovníctvo a personalistika”, ktoré má celoštátnu platnosť
Mzdová akadémia Maxim vás pozýva na odborné kurzy "Mzdové účtovníctvo a personalistika pre začiatočníkov [level1 a level 2], ktoré sú akreditované Ministerstvom školstva SR. Cieľom kurzu je získať znalosti pre samostatné vedenie personálnej a mzdovej agendy. Kurz sa skladá z dvoch častí (teoretická časť a praktická príprava); získané znalostí si možno preveriť “v záverečnom teste”. Kurz je vhodný aj pre úplných začiatočníkov. V prípade záujmu o prehĺbenie vedomostí o mzdovej problematike sa možno prihlásiť aj na kurz pre pokročilých, ktorý je určený absolventom kurzu pre začiatočníkov, príp. tým, ktorí si chcú svoje znalosti o mzdovej problematike rozšíriť.
Cieľová skupina: mzdoví účtovníci, personalisti, zamestnanci, “úplní” začiatočníci, ktorí sa chcú mzdovými účtovníkmi stať
Miesto konania: Bratislava | Mzdová akadémia Maxim, Dúbravská cesta 2
Aktuálne termíny kurzov a formulár prihlášky s organizačnými údajmi nájdete na záložke KURZY.
****
Odborný seminár: Aktuálne legislatívne zmeny a postupy v mzdovej učtárni - 5. ročník
"Exekučné zrážky po zmene životného minima od 1.7.2024, odchodné, stravné a aktuálne legislatívne zmeny"
Termín: 20.06.2024 | prezenčné školenie | Mzdová akadémia Maxim | Dúbravská cesta 2 Bratislava
Termín: 26.06.2024 | webinár | cez aplikáciu Cisco Webex Meetings
Mzdová akadémia Maxim vás pozýva na 5. ročník mzdového seminára, ktorý je zameraný na aktuálne legislatívne zmeny a nové postupy v mzdovej učtárni. Ide o jedinečnú vzdelávaciu akciu, ktorá je určená mzdovým účtovníkom, personalistom, zamestnávateľom a širokej odbornej verejnosti, ktorá sa profesionálne venuje agende mzdového účtovníctva a personalistiky.
V roku 2024 sa mzdový seminár uskutoční v dvoch formách - ako prezenčné školenie a aj ako webinár. Seminár je zameraný na najvýznamnejšie legislatívne zmeny s dopadom na vedenie mzdového účtovníctva a personalistiky. V prvom tematickom bloku získate informácie, ako má zamestnávateľ postupovať pri realizácii zrážok z príjmu zamestnanca pri nútenom výkone rozhodnutia a ako aplikovať ustanovenia Zákonníka práce a Nariadenia vlády SR č. 268/2006 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia v znení neskorších predpisov. V druhom tematickom bloku sa budeme venovať vybraným témam z pracovnoprávnej oblasti ako je inštitút odchodného a odstupného, dovolenka zamestnanca, príspevok na stravu a ďalším aktuálnym legislatívnym zmenám (pripravuje sa novela Zákonníka práce). Podrobný program a prihlášku s organizačnými údajmi nájdete na záložke ŠKOLENIA.
Aktualizované a rozšírené vydanie publikácie „Dovolenka – pracovnoprávna a mzdová príručka“ nadväzuje na úspešné vydanie z roku 2016. Prináša odpovede na najdiskutovanejšie otázky a nejasnosti ohľadom dovolenky. Teoretický výklad vhodne dopĺňajú príklady, ako aj judikáty, ktoré pomôžu čitateľovi pri riešení problematických otázok.
Druhy dovoleniek, čerpanie dovolenky, prenášanie či prepadnutie nároku na dovolenku, postup pri výpočte krátenia dovolenky, návod na správne určenie výmery dovolenky sú len názornou ukážkou tém, ktoré čitateľ v publikácii nájde. Okrem dovolenky na zotavenie sa autorka venuje aj špecifickým témam, ako je dovolenka starostu, materská dovolenka, otcovská dovolenka, či rodičovská dovolenka.
Publikácia, ktorá bez akýchkoľvek pochybností nesie prívlastok „praktická pomôcka“, prináša postupy riešenia najčastejších situácií, ktoré sa v súvislosti s dovolenkou v praxi vyskytujú. Vzhľadom na jej zameranie je určená pre zamestnávateľov, mzdových účtovníkov a personalistov, ako aj pre zamestnancov. Knižná publikácia by preto rozhodne nemala chýbať vo vašej “mzdovej knižnici” . Publikáciu si je možné zakúpiť v kníhkupectvách alebo v internetovom obchode priamo u vydavateľa Wolters Kluwer s. r. o. Cena príručky je 24 €, pri doručovaní poštou je cena poštovného a balného 5 € (poštovné v rámci SR).
Viete, aký je rozdiel medzi hrubou a čistou mzdou? Koľko si z vášho platu “ukrojí” štát? Chcete prijať nového zamestnanca a neviete koľko mzdových nákladov to bude vašu firmu stáť? Využite našu mzdovú kalkulačku. Stačí zadať hrubý príjem zamestnanca a mzdová kalkulačka vypočíta čistý príjem. Navyše zobrazí prehľadné grafy a tabuľku s rozdelením hrubého príjmu na čistý príjem, poistné a daň. Použiť mzdovú kalkulačku.